INVEST projekat: Unapređenje zelenih i digitalnih vještina srednjeg stručnog obrazovanja

Privredna komora Crne Gore, u saradnji sa partnerima, organizovala je 8. oktobra završnu konferenciju INVEST projekta.
Učesnici su imali priliku da se upoznaju sa rezultatima projekta, ključnim preporukama i budućim pravcima razvoja zelenih, digitalnih i cirkularnih vještina u stručnom obrazovanju i obuci, kao i da čuju iskustva polaznika INVEST obuka realizovanih tokom implementacije projekta.
Govoreći o značaju obrazovanja, Tanja Radusinović, direktorica Sektora za projekte u PKCG istakla je da, kao i sve zemlje regiona, Crna Gora ima izražen disbalans na tržištu rada između ponude i potražnje, odnosno između onoga što obrazovni sistem nudi i onoga što privreda zahtijeva.
-Upravo iz tog razloga, Privredna komora Crne Gore veoma rado se priključuje i učestvuje u projektima Erasmus+ programa koji se odnose na srednje stručno obrazovanje. Sa ponosom ističem da je Privredna komora bila prva institucija u Crnoj Gori koja je, kroz učešće u projektu Intervet WB, omogućila učenicima srednjih stručnih škola da učestvuju u programima mobilnosti. Zahvaljujući ovom projektu, oko 50 učenika imalo je priliku da pohađa stručnu praksu u zemljama Evropske unije u trajanju od mjesec dana – kazala je Radusinović.
Ona je dodala da danas digitalna i zelena tranzicija nijesu stvar opredjeljenja, već imperativ i nova paradigma poslovanja i života.
-Ukoliko želimo da naša privreda bude konkurentna, moramo imati obrazovni sistem koji prati savremene trendove. Učenici koji izlaze iz škola treba da budu spremni da rade kod poslodavaca koji već uveliko transformišu svoje poslovanje, a da bi se to postiglo, škole moraju imati kapacitete da pruže upravo ona znanja koja su privredi potrebna – naglasila je ona.
Rina Muhaj iz Nacionalne Erasmus+ kancelarije istakla je da ovakvi projekti ne donose rezultate samo na nivou pojedinca, već imaju sistemski i transformativni efekat na institucije i obrazovne programe.
-Zahvaljujući ovim projektima uvedene su nove metodologije učenja i obuke, a projekat INVEST se posebno izdvaja kao primjer dobre prakse jer prilagođava evropske trendove lokalnom i regionalnom kontekstu – poručila je Muhaj.
Juan Guerrero iz organizacije INCOMA naglasio je da su kroz projekat ostvareni značajni rezultati koji jačaju saradnju između EU i regiona.
-Digitalne i zelene vještine postale su neizostavan dio obrazovanja i prenosive su u različite kontekste. Zahvaljujući saradnji sa školama i partnerima razvijeni su modeli učenja koji će koristiti i drugim institucijama. Posebnu zahvalnost upućujem PKCG na izuzetnom angažmanu – rekao je Guerrero.
Ana Filipović iz Sektora za projekte PKCG, predstavila je rezultate i značaj projekta INVEST.
Ona je istakla da je cilj projekta da ojača kapacitete institucija stručnog obrazovanja i njihovu spremnost za zelenu i digitalnu tranziciju, u skladu sa evropskim standardima i potrebama tržišta rada. Kroz INVEST, škole dobijaju mogućnost da razvijaju nastavne programe usklađene sa zahtjevima industrije, dok privatni sektor dobija pristup kvalifikovanim mladim kadrovima.
-Ovim projektom gradimo most između obrazovanja i privrede – stvaramo generacije koje su spremne da odgovore na izazove održivog razvoja i digitalne transformacije – poručila je Filipović.
CCIOFS-FP predstavnica, Federika Misturelli predstavila je INVEST okvir, koji se odnosi na jačanje kapaciteta i razvoj kompetencija kreiranih posebno za ovaj projekat. Istakla je da je njegova svrha da identifikuje ključna znanja i vještine koje su potrebne za efikasnu tranziciju ka tržištu rada. Ona je pojasnila da se okvir posebno fokusira na zelene i digitalne vještine – prve potrebne za održiv rad i kritičku analizu, a druge za savremenu digitalnu pismenost i prenos znanja učenicima.
Lejla Sahačić, CETEOR predstavila je način na koji INVEST projekat doprinosi unapređenju stručnog obrazovanja u zemljama Zapadnog Balkana. Istakla je da obrazovni sistemi u regionu još uvijek suočavaju sa izazovom usklađivanja vještina sa potrebama tržišta rada, naročito u kontekstu ubrzane zelene i digitalne tranzicije. Kroz INVEST pristup, škole i nastavnici dobijaju podršku u razvoju kapaciteta, primjeni modernih pedagoških metoda i korišćenju digitalnih alata koji omogućavaju interaktivno i praktično učenje.
Fabiana Adamo, CESIE predstavila je regionalne preporuke za efikasnu integraciju zelenih i digitalnih vještina u sistem stručnog obrazovanja i obuke (VET), koje predstavljaju krunski rezultat INVEST projekta. Adamo je istakla da preporuke proizilaze iz sveobuhvatnih analiza potreba tržišta rada i iskustava sa terena, te da nude jasan putokaz za modernizaciju kurikuluma, uvođenje modularnih programa i mikro-kvalifikacija, kao i osnaživanje nastavnika kao ključnih aktera promjene.
U ime koordinatora, Juan Guerrero, INCOMA, istakao je kao glavni cilj INVEST projekta osnaživanje VET trenera i edukatora na Zapadnom Balkanu u oblasti savremenih zelenih i digitalnih vještina. On je ukazao na to šta je postignuto projektom, istakavši da je razvijen INVEST okvir za zelene i digitalne vještine za održive stilove života, zasnovan na istraživanjima, analizama i radionicama sprovedenim u zemljama partnerima.
Janina Alvarez je tokom svog izlaganja posebno istakla mogući doprinos projekta INVEST budućnosti stručnog obrazovanja i obuke na Zapadnom Balkan. Navela je da postoje različite mogućnosti za neformalnu integraciju INVEST okvira kompetencija i modela obuke u redovne aktivnosti institucija, kao što su programi obuke nastavnika, razvoj kurikuluma ili savjetodavne funkcije.
Tokom skupa, održan je i panel „Pokretanje zelene, digitalne i cirkularne transformacije – glas eksperata” koji je moderirala Fabiana Adamo, a učesnici su bili nastavnici koji su pohađali INVEST obuke u Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Albaniji i na Kosovu.
Tokom diskusije, istaknuto je da su digitalne vještine nastavnika od izuzetne važnosti, jer omogućavaju lakše prenošenje znanja učenicima i primjenu praktičnih primjera u nastavi. Zaključeno je da su ovakvi primjeri ključni su za oblikovanje spremnih i kompetentnih učenika za tržište rada.