Digitalna transformacija za mala i srednja preduzeća u sektoru turizma
Privredna komora Crne Gore, kao partner na projektu Mreža za digitalnu transformaciju i obuku MSP i centara za transfer znanja u Dunavskom regionu – Danube DNA, koji se kofinansira sredstvima Evropske unije u okviru programa Interreg Danube Region, organizovala je obuku na temu Digitalna transformacija za mala i srednja preduzeća u sektoru turizma.
Ova obuka realizovana je u okviru projektom planirane aktivnosti koja nosi naziv Prenos znanja između Danube DNA molekula (Centri za digitalnu transformaciju) i nacionalnih malih i srednjih preduzeća, kojom na nivou projektnog konzorcijuma rukovodi Privredna komora Crne Gore.
U pozdravnom obraćanju, Tanja Radusinović, direktorica Sektora za projekte u Komori predstavila je projekat, istakavši da je on okupio 12 partnera i 14 pridruženih partnera iz 12 zemalja Dunavskog regiona. Vrijednost ovog projekta, koji traje od januara 2024 do juna 2026. godine je 2.159.530,00 EUR, od čega je kofinansiranje od strane Evropske unije 1.727.624,00 EUR.
Glavni izazov na koji se projekat fokusira jeste sinhronizovana transnacionalna digitalna transformacija (MSP ka industriji i logistici 4.0) širom Podunavskog regiona. Da bi se ovaj izazov riješio, osnovni cilj projekta je uspostavljanje Danube DNA mreže – Digitalne transformacione mreže aktivnih centara za obuku i prenos znanja za MSP.
Danube DNA mreža će biti jezgro integrativne pametne specijalizacije, razvoja vještina, međusektorske saradnje, transformacije MSP-a i prelaska ka industriji i logistici 4.0, kroz prenos znanja, međuregionalno jačanje kapaciteta, zajednički razvijena rješenja i sprovođenje inovativnih i održivih pilot akcija.
Planirano je da glavni rezultati i postignuća Danube DNA projekta budu kreiranje Danube DNA platforme, davanje transnacionalne smjernice za pametnu specijalizaciju Podunavskog regiona, te organizovanje sesije za prenos znanja i jačanje kapaciteta u 12 zemalja Podunavskog regiona.
Izazove sa kojima se susrijeće turistička privreda u Crnoj Gori predstavio je Ranko Jovović, predsjednik Odbora udruženja turizma i ugostiteljstva u Privrednoj komori Crne Gore.
Sanja Marković, sekretarka navedenog Odbora, osvrnula se na značaj koji proces digitalizacije nosi sa sobom za turizam kao izuzetno važnu granu crnogorske ekonomije.
Od eminentnih predavača, polaznici obuke imali su priliku da prime nova znanja koja će im pomoći da razumiju trendove, tehnologije i stratešku vrijednost digitalne transformacije, kao i njen ključni značaj za unapređenje operativne efikasnosti, korisničkog iskustva i konkurentnosti u turizmu, kao i potencijale primjene Big Data i analitike u turizmu za bolje razumijevanje preferenci klijenata, optimizaciju usluga i predviđanje tržišnih trendova. Na obuci je bilo riječi o značaju digitalnog marketinga u turizmu, sa fokusom na strategije za efektivno dosezanje i angažovanje ciljne publike putem online platformi, a polaznici su uz navedeno bili u prilici da nauče o sajber bezbjednosti u turizmu, uz praktične alate za zaštitu osjetljivih podataka i očuvanje povjerenja u digitalnom dobu.