Kongres žena preduzetnica Foruma AIC: Izazovi i prilike u turizmu i kreativnim industrijama
Forum privrednih komora Jadransko jonsko regiona (Forum AIC) u saradnji sa Privrednom komorom regije Frulli Venezia Giulia, organizovao je 14. Kongres žena preduzetnica u Goriciji, Italija. Skup je organizovan kao jedna od aktivnosti „Go!2025“ manifestacije koja promoviše Goriciju i Novu Goricu koji tokom 2025.godine postaju Evropska prestolnica kulture. Tokom Kongresa diskutovalo se o mogućnosti regionalnog razvoja turizma i kreativnih industrija a u isto vrijeme ističući ulogu žena u vođenju biznisa.
Učesnicima su se u uvodnom obraćanju obratili Gino Sabatini, Predsjednik Foruma AIC, Antonio Paoletti, Predsjednik Komore regije Frulli Venezia Giulia, Rodolfo Ziberna, gradonačelnik Gorizie i Samo Taurel, gradonačelnik Nove Goricije. Saopštili su da žene su vlasnice 22,7% kompanija u Italji dok u regiji Venecije taj broj je nešto veći odnosno 22,9%. Kada je u pitanju kreativni sektor, regija Frulli Venezia Giulia u prosjeku ima više kompanija iz ovog sektora poslovanja nego u ostalim regijama Italije. Kompanije koje posluju u sektoru turizma i ugostiteljstva čine nešto manje od 8% od svih kompanija koje posluju u Regiji.
Tokom četiri panela, učesnici skupa su diskutovali o učešću žena u svijetu biznisa, ulasku žena u preduzetništvo, nejednakostima u svijetu preduzetništva i kao i o korištenju vještačke inteligencije u poslovanju.
Privredna komora Crne Gore organizovala je učešće crnogorskih privrednica na ovom skupu, kao jednu od aktivnosti projekta „Evropska mreža preduzetnika“ EEN.
Na panelu koji je okupio preduzetnice iz sektora turizma i ugostiteljstva govorila je Jelena Rađenović, vlasnica Family Hotels Group i Fakulteta za biznis i turizma, Budva. Istakla je da preduzetništvo mora da ide zajedno sa obrazovanjem koje se stiče tokom cijelog života. Naglasila je važnost ulaganja u lični i profesionalni razvoj, jer upravo to omogućava preduzetnicima da se prilagođavaju dinamičnim promjenama na tržištu i osiguraju dugoročnu održivost svojih poslovanja. Kao nekadašnja direktorica Turističke organizacije Budva, podsjetila je prisutne da se u Budvi 2007. godine organizovao koncert Madonne i kasnije nastupi brojnih drugih svjetskih zvijezda, čime je značajno unaprijeđen brend Budve kao turističke destinacije. Istakla je da snažan brend doprinosi većoj prepoznatljivosti na globalnom tržištu i privlači turiste tokom cijele godine, što pozitivno utiče na lokalnu ekonomiju. Rađenović je naglasila da ulaganje u imidž destinacije, kroz inovativne i prestižne događaje, podiže atraktivnost i konkurentnost, što je ključno za postizanje dugoročne stabilnosti u turizmu.
Jelena Đukanović, dizajnerka, ekspertkinja iz oblasti tekstilne industrije i predsjednica Instituta za vunu Crne Gore predstavila je međunarodni umjetnički projekat „Sve boje Crne Gore“ koji se realizuje već par godina u saradnji sa kolegama iz Regiona. Projekat je koncipiran tako da kroz sublimaciju nauke, tradicije i umjetnosti doprinese prezentaciji i popularizaciji kulturne baštine, vune- primarne tekstilne materije u Crnoj Gori, autohtone flore i kreativnosti u umjetničkom izražavanju. Vuna je vjekovima prerađivana i korišćena u domaćinstvu, ali je poslednje tri decenije, gašenjem tekstilne industrije u Crnoj Gori od dragocjene sirovine postala ekološki problem jer se nepropisno odlaže i spaljuje u prirodi. Bojenje vune biljnim bojama i oblikovanje tekstila tradicionalnim zanatskim tehnikama su procesi koji su u skladu sa savremenim ekološkim standardima, kojima se favorizuje korišćenje prirodnih materijala i tradicionalnih načina obrade tekstila. Istakla je da sami proces odabira i pripreme biljnog materijala, obrade sirove vune, bojenje vune, predenje, tkanje ili pletenje su atrakcija sama po sebi. Likovnost čitavog postupka, prezentacija tradicionalnih tehnika oblikovanja vune, kao i mogućnost učešća, posjetiocima pruža jedinstveno iskustvo. Projekat je podržalo Ministarstvo kulture Crne Gore kroz Program zaštite kulturnih dobara.
Kongres žena preduzetnica Foruma Jadransko-jonskih privrednih komora bio je prilika da se ojača institucionalna i ekonomska saradnja između italijanskih poslovnih udruženja i komora Jadransko-jonskog regiona u oblasti unapređenja prilika za žene preduzetnice i da pruži konkretnu priliku za lokalno, nacionalno i evropsko umrežavanje.