Privredna komora Crne Gore

Main Menu

  • Privredna komora
        • O KomoriPrivredna komora je samostalna, poslovna, stručna i interesna ogranizacija nezavisna u svom radu.
          • Istorijat
          • Predsjednici PKCG
          • Zakon o PKCG
          • Statut PKCG
          • Politika kvaliteta
        • Nagrada Privredne komore
        • Organizacija
          • Skupština
          • Upravni odbor
          • Nadzorni odbor
          • Predsjednica
          • Potpredsjednici
          • Generalni sekretar
        • Stručna služba
        • Kontakt
        • Sudovi pri Komori
          • Arbitražni sud
          • Sud časti
          • Odbor za vansudsko rješavanje potrošačkih sporova
          • Kodeks poslovne etike
        • Koordinacioni odbori
          • Koordinacioni odbor za žensko preduzetništvo
          • Koordinacioni odbor za zdravstveni turizam
          • Koordinacioni odbor za kvalitet
          • Koordinacioni odbor za tranzitni saobraćaj
          • Koordinacioni odbor za evropske fondove i projekte
          • Koordinacioni odbor za digitalnu transformaciju
          • Koordinacioni odbor farmaceutske i medicinske privrede
          • Koordinacioni odbor za energetsku efikasnost i zaštitu životne sredine
  • O Crnoj Gori
        • Profil zemlje
        • Ekonomski pokazatelji
        • Investiranje u Crnu Goru
        • Podrška investitorima
        • Zakonodavstvo
        • Poslovno okruženje
        • Poljoprivreda
        • Turizam
        • Energetika
        • Rudarstvo
        • Industrija
        • Građevinarstvo
        • Trgovina
        • Spoljnotrgovinska razmjena
        • Šumarstvo
        • E infrastruktura
        • Saobraćaj
        • Finansijske usluge
  • Udruženja
        • Bankarstvo
        • Drvna industrija
        • Energetika i rudarstvo
        • Građevina
        • ICT
        • Komunalna privreda
        • Mala i srednja preduzeća
        • Metalurgija
        • Poljoprivreda
        • Saobraćaj
        • Špedicija
        • Trgovina
        • Turizam
        • Grupacije
          • Grupacija industrijskih proizvođača pekarskih proizvoda
          • Grupacija distributera nafte i naftnih derivata
          • Grupacija priređivača igara na sreću
  • Usluge
        • ATAATA karnet je jednostavan međunarodni carinski dokument koji omogućava privremeni uvoz najvažnijim grupama roba kojima se trguje u svijetu. ATA karnetom roba cirkuliše neocarinjena za period od jedne godine u slučaju kada je na carinskom području zemlje koja je prihvatila Konvenciju o privremenom uvozu i to bez popunjavanja nacionalnih carinskih isprava, plaćanja carine ili polaganja depozita, što inače slijedi u redovnom postupku za privremeni izvoz, odnosno uvoz. U svijetu, ATA karnet je sinonim pasoša za robu.
        • TIRTIR karnet je međunarodni tranzitni dokument koji omogućava da bez dodatne procedure u carinskom području, a pod okriljem TIR konvencije, prevoznik obavi uslugu transporta u najkraćem vremenskom periodu. TIR karnet, kao jedan od glavnih stubova TIR sistema, po osnovu konvencije predstavlja vrstu osiguranja robe u transportu, pa je samim tim i najsigurniji sistem pri obavljanju istog.
        • Redovi vožnje u drumskom saobraćaju
        • Centar za edukaciju u drumskom saobraćaju
        • Uvjerenje o domaćem porijeklu robe
        • Uvjerenje o domaćem nepreferencijalnom porijeklu robe
        • Potvrda da se roba ne proizvodi u Crnoj Gori
        • Ovjera uvozno izvoznih dokumenata
  • Aktivnosti
        • Nagradna igra - Kupujmo naše!
        • Dobro iz Crne Gore
        • Konferencija o ekonomiji
        • Crnogorski parlament preduzeća
        • Saopštenja
        • Poslovni ambijent
        • Obrazovanje
        • Međunarodna saradnja
        • Najave
        • Sajmovi
        • Protokol
        • Projekti
  • NATO tenderi
  • Multimedija

logo

  • Privredna komora
        • O KomoriPrivredna komora je samostalna, poslovna, stručna i interesna ogranizacija nezavisna u svom radu.
          • Istorijat
          • Predsjednici PKCG
          • Zakon o PKCG
          • Statut PKCG
          • Politika kvaliteta
        • Nagrada Privredne komore
        • Organizacija
          • Skupština
          • Upravni odbor
          • Nadzorni odbor
          • Predsjednica
          • Potpredsjednici
          • Generalni sekretar
        • Stručna služba
        • Kontakt
        • Sudovi pri Komori
          • Arbitražni sud
          • Sud časti
          • Odbor za vansudsko rješavanje potrošačkih sporova
          • Kodeks poslovne etike
        • Koordinacioni odbori
          • Koordinacioni odbor za žensko preduzetništvo
          • Koordinacioni odbor za zdravstveni turizam
          • Koordinacioni odbor za kvalitet
          • Koordinacioni odbor za tranzitni saobraćaj
          • Koordinacioni odbor za evropske fondove i projekte
          • Koordinacioni odbor za digitalnu transformaciju
          • Koordinacioni odbor farmaceutske i medicinske privrede
          • Koordinacioni odbor za energetsku efikasnost i zaštitu životne sredine
  • O Crnoj Gori
        • Profil zemlje
        • Ekonomski pokazatelji
        • Investiranje u Crnu Goru
        • Podrška investitorima
        • Zakonodavstvo
        • Poslovno okruženje
        • Poljoprivreda
        • Turizam
        • Energetika
        • Rudarstvo
        • Industrija
        • Građevinarstvo
        • Trgovina
        • Spoljnotrgovinska razmjena
        • Šumarstvo
        • E infrastruktura
        • Saobraćaj
        • Finansijske usluge
  • Udruženja
        • Bankarstvo
        • Drvna industrija
        • Energetika i rudarstvo
        • Građevina
        • ICT
        • Komunalna privreda
        • Mala i srednja preduzeća
        • Metalurgija
        • Poljoprivreda
        • Saobraćaj
        • Špedicija
        • Trgovina
        • Turizam
        • Grupacije
          • Grupacija industrijskih proizvođača pekarskih proizvoda
          • Grupacija distributera nafte i naftnih derivata
          • Grupacija priređivača igara na sreću
  • Usluge
        • ATAATA karnet je jednostavan međunarodni carinski dokument koji omogućava privremeni uvoz najvažnijim grupama roba kojima se trguje u svijetu. ATA karnetom roba cirkuliše neocarinjena za period od jedne godine u slučaju kada je na carinskom području zemlje koja je prihvatila Konvenciju o privremenom uvozu i to bez popunjavanja nacionalnih carinskih isprava, plaćanja carine ili polaganja depozita, što inače slijedi u redovnom postupku za privremeni izvoz, odnosno uvoz. U svijetu, ATA karnet je sinonim pasoša za robu.
        • TIRTIR karnet je međunarodni tranzitni dokument koji omogućava da bez dodatne procedure u carinskom području, a pod okriljem TIR konvencije, prevoznik obavi uslugu transporta u najkraćem vremenskom periodu. TIR karnet, kao jedan od glavnih stubova TIR sistema, po osnovu konvencije predstavlja vrstu osiguranja robe u transportu, pa je samim tim i najsigurniji sistem pri obavljanju istog.
        • Redovi vožnje u drumskom saobraćaju
        • Centar za edukaciju u drumskom saobraćaju
        • Uvjerenje o domaćem porijeklu robe
        • Uvjerenje o domaćem nepreferencijalnom porijeklu robe
        • Potvrda da se roba ne proizvodi u Crnoj Gori
        • Ovjera uvozno izvoznih dokumenata
  • Aktivnosti
        • Nagradna igra - Kupujmo naše!
        • Dobro iz Crne Gore
        • Konferencija o ekonomiji
        • Crnogorski parlament preduzeća
        • Saopštenja
        • Poslovni ambijent
        • Obrazovanje
        • Međunarodna saradnja
        • Najave
        • Sajmovi
        • Protokol
        • Projekti
  • NATO tenderi
  • Multimedija
Konferencija o ekonomiji
Home›Konferencija o ekonomiji›Zaključci i preporuke Konferencije o ekonomiji Montenegro 2024

Zaključci i preporuke Konferencije o ekonomiji Montenegro 2024

By Novica Bulatovic
October 24, 2024
260
0
Share:

Zaključke i preporuke 13. međunarodne Konferencije o ekonomiji “Montenegro 2024”, na temu “Decenija Berlinskog procesa”, održane 22. i 23. oktobra u organizaciji PKCG, tradicionalno je saopštio prof. dr Saša Popović sa Ekonomskog fakulteta Univerziteta Crne Gore.

  • Tokom protekle decenije Berlinski proces, kao regionalna platforma, opravdao je političke ambicije, iako nije rezultirao visokim stepenom regionalne ekonomske integracije. Zapadni Balkan ovaj proces želi da vidi ne samo kao način za internu integraciju, već i kao način izgradnje partnerskog odnosa sa Evropskom unijom, do potpune integracije s njom.
  • Neophodno je dalje unapređenje dijaloga o regionalnoj saradnji kao preduslova svih drugih inicijativa i značajno veći nivo implementacije usvojenih rješenja ka uspostavljanju jedinstvenog integralnog tržišta u regionu.
  • WB6 ekonomija je u prosjeku je rasla 3,1% godišnje u poslednjih 10 godina, čime se region branio od emigracija, posljedica COVID krize i visoke inflacije, dok je prosjek EU u posmatranom periodu bio 2%. Brži rast, ali ne i brži progres.
  • Karbonski intenzitet WB6 regiona u poređenju sa EU je četiri puta veći i sporije opada od EU prosjeka. Ukoliko u narednoj dekadi ne bude značajnijih promjena u regionu, vremenom će karbonski intenzitet udaljiti WB6 region od EU.
  • Uprkos ugovoru o slobodnoj trgovini (CEFTA), evidentno je odusustvo progresa u regionalnoj trgovinskoj integraciji, kao posljedica značajnih necarinskih barijera.
  • Unapređenje zakonskog okvira za biznis i harmonizacija pravne regulative sa zakonodavstvom Evropske unije i dalje je važan preduslov za ekonomski prosperitet Zapadnog Balkana, uprkos signalima evropskih biznisa o pretjeranoj regulativi koja može dobiti karakteristike biznis barijere.
  • Poslednjih godina protekle dekade WB6 region uspio je da privuče relativno visok nivo stranih direktnih investicija, što je rezultat nižih troškova radne snage, većih poreskih podsticaja i manjih regulatornih ograničenja za strane investitore. Strane direktne investicije podstiču ekonomske performanse regiona.

  • Ukidanje roaminga u mobilnoj komunikaciji u okviru WB6 regiona imalo je pozitivan uticaj na komunikacionu integraciju regiona i pokazalo prednosti povezivanja regiona u smislu protoka informacija, kao preduslova za protok roba, usluga, rada i kapitala. Ova inicijativa može poslužiti kao uspješan primjer za ukidanje poslovnih barijera unutar WB6 regiona.
  • WB6 region je emigraciono intenzivan i postoji realna opasnost od manjka kvalifikovane radne snage u budućnosti. Preporuka je donosiocima odluka da u kreiranju socio-ekonomskih politika s visokim priroitetom traže rješenje za ovaj problem.
  • Energetski sektor regiona i process tranzicije ka zelenoj ekonomiji umnogome zavise od modernizacije, unapređenje mreža i skladišnih kapaciteta, što upućuje na zaključak da su u ovom sektoru neophodne dodatne investicije.
  • Za veći prliv privatnih investicija u zelenu tranziciju neophodan je doprinos javnog sektora u smislu kreiranja okvira za deriskiranje investicija.
  • C-BAM, odnosno taksa na ugljenik sadržan u proizvodima koje uvozi EU, a koja će početi da se primjenjuje od januara 2026. godine poziv je za buđenje privreda WB kako bi postale konkurentne na EU tržištu.
  • Berlinski proces nije pojednostavio prekogranični segment online trgovine, a on čini jedan od stubova zajedničkog regionalnog tržišta.
  • Tehničke i infrastrukturne barijere ne postoje za online trgovinu u WB6 regionu. Glavni izazovi su harmonizacija legislative i edukacija kako privrede tako i krajnjih korisnilka proizvoda.
  • Sve što uradimo po pitanju pojednostavljenja prekogranične trgovine uopšte i online trgovine u okviru WB6 regiona podići će nivo spremnosti svake zemlje kandidata za pridruživanje evropskom tržištu.
  • Formalizacija e-trgovine rješava veliki problem trgovine u sivoj zoni, koja se odvija na socijalnim mrežama, ovom formalizacijom sei podstiče fiskalna i poslovna kultura.
0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • Konferencija o ekonomiji

    Konferencija o ekonomiji Montenegro 2023 – Ekonomski horizont Regiona

    October 12, 2023
    By Novica Bulatovic
  • Konferencija o ekonomiji

    Kongerencija o ekonomiji 2012 – Put do privrednog rasta

    May 30, 2012
    By Novica Bulatovic
  • Konferencija o ekonomiji

    Decenija Berlinskog procesa glavna tema Konferencije o ekonomiji Montenegro 2024

    October 8, 2024
    By Novica Bulatovic
  • Konferencija o ekonomiji

    Konferencija o ekonomiji 2017 – Izazovi na putu ka Evropskoj uniji

    November 3, 2017
    By Novica Bulatovic
  • Konferencija o ekonomiji

    Konferencija o ekonomiji 2021 – Resetovanje ekonomije nakon pandemije COVID 19

    December 3, 2021
    By Novica Bulatovic
  • Konferencija o ekonomiji

    Kako se suočiti sa nedostatkom radne snage

    October 22, 2024
    By Novica Bulatovic

Menu

  • Galerija

  • Publikacije

  • Glasnik

Najave

  • 30
    Maj
    Međunarodna saradnja

    Poslovni forum Crna Gora – Slovačka

  • 31
    Maj
    Saopštenja

    Javni poziv mikro i malim preduzećima za izradu mini web sajta

  • 30
    Jun
    Saopštenja

    EAPA 2025 – Takmičenje za najbolju ideju u oblasti promocije preduzetništva

  • 01
    Jul
    Saopštenja

    Promovisanje 100 najboljih cirkularnih praksi

Privredna komora Crne Gore © 2022
All rights reserved

pkcg logo

Kontakt info

Privredna komora Crne Gore
ul. Novaka Miloševa 29/II
Podgorica 81000
Crna Gora

tel +382 20 23 05 45
fax +382 20 23 04 93
pkcg@pkcg.org
www.komora.me

  • Početna
          • May 20, 2025

            Tradicionalno veliki broj nagrada za crnogorske proizvođače

          • May 19, 2025

            Predsjednica Privredne komore dr Nina Drakić na sastanku sa komesarkom Martom Kos

          • May 19, 2025

            Dodijeljene diplome polaznicima programa prekvalifikacije za mehaničare motornih vozila, instalere grijanja i hlađenja i zavarivače

          • May 19, 2025

            Crnogorski kvalitet prepoznat u regionu – 199 nagrada na sajmu u Novom Sadu

          • May 17, 2025

            Srednjoškolci iz Crne Gore u stručnoj posjeti Poljoprivredno veterinarskoj školi u Svilajncu

          • May 16, 2025

            Održana obuka u okviru EU projekta „Consumer Law Ready“ – Spremni za potrošačka prava

          • May 16, 2025

            Sjednica OU energetike i rudarstva: Razvojni projekti u fokusu

          • May 16, 2025

            Digitalna rješenja za konkurentniji turizam

          • May 14, 2025

            Kako izbjeći greške koje skupo koštaju: Usklađenost s pravom konkurencije u praksi

          • May 13, 2025

            Održan drugi LiRRIE sastanak u okviru AZA4ICE projekta

  • O PKCG
  • Udruženja