Privredna komora Crne Gore

Main Menu

  • Privredna komora
        • O KomoriPrivredna komora je samostalna, poslovna, stručna i interesna ogranizacija nezavisna u svom radu.
          • Istorijat
          • Predsjednici PKCG
          • Zakon o PKCG
          • Statut PKCG
          • Politika kvaliteta
        • Nagrada Privredne komore
        • Organizacija
          • Skupština
          • Upravni odbor
          • Nadzorni odbor
          • Predsjednica
          • Potpredsjednici
          • Generalni sekretar
        • Stručna služba
        • Kontakt
        • Sudovi pri Komori
          • Arbitražni sud
          • Sud časti
          • Odbor za vansudsko rješavanje potrošačkih sporova
          • Kodeks poslovne etike
        • Koordinacioni odbori
          • Koordinacioni odbor za žensko preduzetništvo
          • Koordinacioni odbor za zdravstveni turizam
          • Koordinacioni odbor za kvalitet
          • Koordinacioni odbor za tranzitni saobraćaj
          • Koordinacioni odbor za evropske fondove i projekte
          • Koordinacioni odbor za digitalnu transformaciju
          • Koordinacioni odbor farmaceutske i medicinske privrede
          • Koordinacioni odbor za energetsku efikasnost i zaštitu životne sredine
  • O Crnoj Gori
        • Profil zemlje
        • Ekonomski pokazatelji
        • Investiranje u Crnu Goru
        • Podrška investitorima
        • Zakonodavstvo
        • Poslovno okruženje
        • Poljoprivreda
        • Turizam
        • Energetika
        • Rudarstvo
        • Industrija
        • Građevinarstvo
        • Trgovina
        • Spoljnotrgovinska razmjena
        • Šumarstvo
        • E infrastruktura
        • Saobraćaj
        • Finansijske usluge
  • Udruženja
        • Bankarstvo
        • Drvna industrija
        • Energetika i rudarstvo
        • Građevina
        • ICT
        • Komunalna privreda
        • Mala i srednja preduzeća
        • Metalurgija
        • Poljoprivreda
        • Saobraćaj
        • Špedicija
        • Trgovina
        • Turizam
        • Grupacije
          • Grupacija industrijskih proizvođača pekarskih proizvoda
          • Grupacija distributera nafte i naftnih derivata
          • Grupacija priređivača igara na sreću
  • Usluge
        • ATAATA karnet je jednostavan međunarodni carinski dokument koji omogućava privremeni uvoz najvažnijim grupama roba kojima se trguje u svijetu. ATA karnetom roba cirkuliše neocarinjena za period od jedne godine u slučaju kada je na carinskom području zemlje koja je prihvatila Konvenciju o privremenom uvozu i to bez popunjavanja nacionalnih carinskih isprava, plaćanja carine ili polaganja depozita, što inače slijedi u redovnom postupku za privremeni izvoz, odnosno uvoz. U svijetu, ATA karnet je sinonim pasoša za robu.
        • TIRTIR karnet je međunarodni tranzitni dokument koji omogućava da bez dodatne procedure u carinskom području, a pod okriljem TIR konvencije, prevoznik obavi uslugu transporta u najkraćem vremenskom periodu. TIR karnet, kao jedan od glavnih stubova TIR sistema, po osnovu konvencije predstavlja vrstu osiguranja robe u transportu, pa je samim tim i najsigurniji sistem pri obavljanju istog.
        • Redovi vožnje u drumskom saobraćaju
        • Centar za edukaciju u drumskom saobraćaju
        • Uvjerenje o domaćem porijeklu robe
        • Uvjerenje o domaćem nepreferencijalnom porijeklu robe
        • Potvrda da se roba ne proizvodi u Crnoj Gori
        • Ovjera uvozno izvoznih dokumenata
  • Aktivnosti
        • Nagradna igra - Kupujmo naše!
        • Dobro iz Crne Gore
        • Konferencija o ekonomiji
        • Crnogorski parlament preduzeća
        • Saopštenja
        • Poslovni ambijent
        • Obrazovanje
        • Međunarodna saradnja
        • Najave
        • Sajmovi
        • Protokol
        • Projekti
  • NATO tenderi
  • Multimedija

logo

  • Privredna komora
        • O KomoriPrivredna komora je samostalna, poslovna, stručna i interesna ogranizacija nezavisna u svom radu.
          • Istorijat
          • Predsjednici PKCG
          • Zakon o PKCG
          • Statut PKCG
          • Politika kvaliteta
        • Nagrada Privredne komore
        • Organizacija
          • Skupština
          • Upravni odbor
          • Nadzorni odbor
          • Predsjednica
          • Potpredsjednici
          • Generalni sekretar
        • Stručna služba
        • Kontakt
        • Sudovi pri Komori
          • Arbitražni sud
          • Sud časti
          • Odbor za vansudsko rješavanje potrošačkih sporova
          • Kodeks poslovne etike
        • Koordinacioni odbori
          • Koordinacioni odbor za žensko preduzetništvo
          • Koordinacioni odbor za zdravstveni turizam
          • Koordinacioni odbor za kvalitet
          • Koordinacioni odbor za tranzitni saobraćaj
          • Koordinacioni odbor za evropske fondove i projekte
          • Koordinacioni odbor za digitalnu transformaciju
          • Koordinacioni odbor farmaceutske i medicinske privrede
          • Koordinacioni odbor za energetsku efikasnost i zaštitu životne sredine
  • O Crnoj Gori
        • Profil zemlje
        • Ekonomski pokazatelji
        • Investiranje u Crnu Goru
        • Podrška investitorima
        • Zakonodavstvo
        • Poslovno okruženje
        • Poljoprivreda
        • Turizam
        • Energetika
        • Rudarstvo
        • Industrija
        • Građevinarstvo
        • Trgovina
        • Spoljnotrgovinska razmjena
        • Šumarstvo
        • E infrastruktura
        • Saobraćaj
        • Finansijske usluge
  • Udruženja
        • Bankarstvo
        • Drvna industrija
        • Energetika i rudarstvo
        • Građevina
        • ICT
        • Komunalna privreda
        • Mala i srednja preduzeća
        • Metalurgija
        • Poljoprivreda
        • Saobraćaj
        • Špedicija
        • Trgovina
        • Turizam
        • Grupacije
          • Grupacija industrijskih proizvođača pekarskih proizvoda
          • Grupacija distributera nafte i naftnih derivata
          • Grupacija priređivača igara na sreću
  • Usluge
        • ATAATA karnet je jednostavan međunarodni carinski dokument koji omogućava privremeni uvoz najvažnijim grupama roba kojima se trguje u svijetu. ATA karnetom roba cirkuliše neocarinjena za period od jedne godine u slučaju kada je na carinskom području zemlje koja je prihvatila Konvenciju o privremenom uvozu i to bez popunjavanja nacionalnih carinskih isprava, plaćanja carine ili polaganja depozita, što inače slijedi u redovnom postupku za privremeni izvoz, odnosno uvoz. U svijetu, ATA karnet je sinonim pasoša za robu.
        • TIRTIR karnet je međunarodni tranzitni dokument koji omogućava da bez dodatne procedure u carinskom području, a pod okriljem TIR konvencije, prevoznik obavi uslugu transporta u najkraćem vremenskom periodu. TIR karnet, kao jedan od glavnih stubova TIR sistema, po osnovu konvencije predstavlja vrstu osiguranja robe u transportu, pa je samim tim i najsigurniji sistem pri obavljanju istog.
        • Redovi vožnje u drumskom saobraćaju
        • Centar za edukaciju u drumskom saobraćaju
        • Uvjerenje o domaćem porijeklu robe
        • Uvjerenje o domaćem nepreferencijalnom porijeklu robe
        • Potvrda da se roba ne proizvodi u Crnoj Gori
        • Ovjera uvozno izvoznih dokumenata
  • Aktivnosti
        • Nagradna igra - Kupujmo naše!
        • Dobro iz Crne Gore
        • Konferencija o ekonomiji
        • Crnogorski parlament preduzeća
        • Saopštenja
        • Poslovni ambijent
        • Obrazovanje
        • Međunarodna saradnja
        • Najave
        • Sajmovi
        • Protokol
        • Projekti
  • NATO tenderi
  • Multimedija
Saopštenja
Home›Saopštenja›Nacionalni energetski i klimatski plan treba da bude rezultat konsenzusa zainteresovanih strana

Nacionalni energetski i klimatski plan treba da bude rezultat konsenzusa zainteresovanih strana

By Novica Bulatovic
July 24, 2025
332
0
Share:

Ministarstvo energetike i rudarstva i Privredna komora Crne Gore organizovali su 24. jula okrugli sto u okviru javne rasprave o Nacrtu nacionalnog energetskog i klimatskog plana.

Pozdravne riječi predstavnicima kompanija i institucija uputili su predjsednica Privredne komore dr Nina Drakić i ministar energetike i rudarstva mr Admir Šahmanović.

Predsjednica Drakić je izrazila zadovoljstvo što se centralni događaj u okviru javne rasprave o ovom strateškom dokumentu organizuje u crnogorskoj kući privrede.

-Osim što je usvajanje ovog dokumenta još jedna od značajnih međunarodnih obaveza koju moramo ispuniti, jako je važno da on predstavlja konsenzus svih zainteresovanih subjekata koji moraju biti uključeni u izradi finalne verzije ovog dokumenta kao ključnog putokaza ka održivoj i sigurnoj budućnosti. Kako se ovaj plan direktno odnosi na ključne sektore poput energetike, industrije, transporta, građevinarstva i turizma, njegov uticaj može biti višestruk i izazovan, u zavisnosti od brzine i načina sprovođenja planiranih mjera – rekla je Drakić.

Ona je posebno ukazala da plan podstiče investicije u hidro, solarnu i vjetroenergiju koje su neophodne Crnoj Gori, te da je jako važno voditi računa o pažljivom sprovođenju mjera na modernizaciji Termoelektrane Pljevlja budući da će to ključno uticati na lokalnu ekonomiju i zaposlenost.

Privredna komora promoviše zelene tehnologije i cirkularnu ekonomiju i uz podršku UNDP-a uradila je Mapu puta koja je predstavljala bazu za izradu Strategije cirkularne tranzicije.

Ministar mr Admir Šahmanović je kazao da je donošenjem ovog strateškog dokumenta, Crna Gora pokazala da je spremna da poveća sopstvenu energetsku nezavisnost, ispuni međunarodne klimatske obaveze, te aktivno doprinese zajedničkoj evropskoj viziji dekarbonizacije.

-Naravno, izazova nije bilo malo. Naročito kada govorimo o cilju smanjenja emisija CO₂ od 55% do 2030. godine, koji je za Crnu Goru definisan bez uključivanja LULUCF sektora, čime je Crna Gora dovedena u nepovoljniji položaj u odnosu na zemlje regiona – istakao je on.

Naglasio je da NECP sadrži politike i mjere grupisane u pet dimenzija – od dekarbonizacije i energetske efikasnosti, do inovacija i konkurentnosti.

-Jasno je svima da je ovo proces koji ne može voditi samo država. Potrebna nam je saradnja sa investitorima, lokalnim zajednicama, stručnjacima, civilnim sektorom i građanima. Energetska tranzicija se ne dešava „negdje drugo“ – ona se dešava ovdje, i tiče se svih nas – poručio  je ministar Šahmanović.

-Javna rasprava nije formalnost, ovo je prilika da zajedno unaprijedimo dokument koji će oblikovati budućnost našeg energetskog sektora – zaključio je on.

Nacrt nacionalnog energetskog i klimatskog plana prezentovao je prof. dr Zoran Miljanić, konsultant. On je ukazao na ključne izazove i pravce djelovanja koji treba da omoguće održivu i sigurnu energetsku budućnost zemlje.

Kako je istakao, ekspanzija kupaca-proizvođača predstavlja veoma efektan mehanizam za podsticanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora, uz direktno uključivanje građana i privrede u proces tranzicije. Smatra da je neophodno dodatno podržati razvoj novih kapaciteta iz obnovljivih izvora energije, kao i postepeno supstituisati proizvodnju iz termoelektrana. Pored toga, ukazao je na važnost razvoja elektroenergetske mreže kao preduslova za bolju integraciju obnovljivih izvora, povećanje energetske sigurnosti i uspostavljanje funkcionalnog tržišta električne energije.

-Put ka klimatski neutralnoj budućnosti nije samo tehničko pitanje, to je duboko društveni i politički proces koji zahtijeva odlučnost, viziju i odgovornost – poručio je on.

Tokom okruglog stola, predstavnik kompanije Ecoenergy Consulting, Danilo Barjaktarević, predstavio je Nacrt strateške procjene uticaja na životnu sredinu za Nacionalni energetski i klimatski plan (NECP). On je istakao da plan uključuje brojne pozitivne mjere koje mogu značajno doprinijeti smanjenju emisija gasova sa efektom staklene bašte, povećanju udjela obnovljivih izvora energije i unapređenju energetske efikasnosti.

Govoreći o izazovima, ukazao je da produženje rada Termoelektrane Pljevlja, uz planiranu ekološku sanaciju, predstavlja prelazno rješenje koje smanjuje emisije zagađujućih materija poput SO₂, NOₓ i PM2.5. Ipak, upozorio je da takvo rješenje i dalje zadržava emisije ugljen-dioksida (CO₂), što zahtijeva strogi monitoring i mjere kontrole kako bi se minimizirali negativni uticaji na životnu sredinu.

Tokom diskusije predstavnici institucija, energetskog sektora, nevladinog sektora i stručne javnosti, među kojima Rudnik uglja, Ekotim, UNDP, NVO Akcija za socijalnu pravdu, UNIPROM, NVO Green home, CEDIS i dr.,  ukazali su na pitanje realnosti zacrtanih ciljeva.

Učesnici su izrazili zabrinutost u vezi sa planiranom godinom izlaska Termoelektrane iz pogona, ocjenjujući da trenutno stanje u energetskom sistemu ne omogućava potpunu zamjenu kapaciteta iz uglja obnovljivim izvorima do tog roka. Ukazano je da stabilno snabdijevanje električnom energijom zahtijeva snažnu baznu proizvodnju, a da se prelazak na OIE mora odvijati postepeno i uz pažljivo planiranje.

Predloženo je da se izradi sveobuhvatna studija koja bi fazno analizirala potrebne korake i resurse za sprovođenje mjera, uključujući i efekte po tržište rada. Takođe je otvoreno pitanje fiskalnih implikacija — koliki će biti ukupni troškovi investicija, kako će se to odraziti na cijenu električne energije i kakav će biti uticaj na budžet.

Ukazano je na potrebu jasnijeg pojašnjenja svih obaveza koje proističu iz ovog dokumenta, posebno kada je u pitanju CBAM, jer na način kako je planirano naša proizvodnja neće biti konkurentna na tržištu EU i potrebno je uzeti u obzir zainteresovanost stranih investitora za ponovno pokretanje primarne proizvodnje aluminijuma.

Predstavnici radnog tima pojasnili su da je odabrani rok kompromis između različitih interesa i da prethodno postavljeni ciljevi nijesu bili utemeljeni na realnim analizama. Naglašeno je da se energetska sigurnost ne gradi isključivo na domaćoj proizvodnji, već i na regionalnoj integraciji. Istakli su da će dalja ekonomska i socijalna razrada biti prioritet u narednim fazama.

Zaključeno je da je neophodna dublja analiza efekata tranzicije, uz uključivanje stručne javnosti, civilnog sektora i građana, kako bi se donijele odgovorne i održive odluke. Naročito je ukazano na potrebu organizacije dodatnog događaja u okviru javne rasprave u opštini Pljevlja budući da  pitanje tranzicije i prestanak rada Termoelektrane tangira nekoliko hiljada zaposlenih u ovom privrednom subjektu i Rudniku uglja. Takođe, istaknuto je da se u planu ne pominje stvaranje novih proizvodnih radnih mjesta što je neophodno ne samo za Pljevlja već i za cijelu Crnu Goru.

Skup je moderirao Božidar Pavlović, vršilac dužnosti generalnog direktora za energetsku efikasnost u Ministarstvu energetike.

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • Saopštenja

    Intervju predsjednice Drakić za eKapiju: Investitori traže jasna “pravila igre”, dosljednu primjenu propisa i otvoren dijalog između države i privrede

    September 25, 2025
    By Novica Bulatovic
  • Saopštenja

    Uvezivanje privrede i nauke najbitnije za pametnu specijalizaciju

    November 22, 2022
    By Novica Bulatovic
  • Saopštenja

    Digitalizacija drumskog transporta kroz elektronski tovarni list

    June 6, 2025
    By Novica Bulatovic
  • Saopštenja

    Saradnjom privrede i obrazovanja lakše do evropskih fondova

    November 11, 2024
    By Novica Bulatovic
  • Saopštenja

    Privredna komora poziva na pomoć turskom i sirijskom narodu i privrednicima

    February 13, 2023
    By Novica Bulatovic
  • Saopštenja

    Obezbjeđenje potraživanja privrednih društava prema trećim licima

    February 21, 2025
    By Novica Bulatovic

Menu

  • Galerija

  • Publikacije

  • Glasnik

Najave

  • 17
    Novembar
    Projekti

    Informativna radionica o mogućnostima EmBRACE projekta

  • 03-20
    Novembar
    Obrazovanje

    Termini obuke i polaganja ispita za vozače i menadžere

  • 27
    Novembar
    Saopštenja

    Prilike. Razvoj. Integracija: crnogorska privreda pred novim poglavljima

  • 01
    Decembar
    Saopštenja

    Obavještenje o usklađivanju Redova vožnje u međunarodnom drumskom saobraćaju za sezonu 2025/26

Privredna komora Crne Gore © 2022
All rights reserved

pkcg logo

Kontakt info

Privredna komora Crne Gore
ul. Novaka Miloševa 29/II
Podgorica 81000
Crna Gora

tel +382 20 23 05 45
fax +382 20 23 04 93
pkcg@pkcg.org
www.komora.me

  • Početna
          • November 11, 2025

            Crnogorska startap zajednica privukla veliko interesovanje potencijalnih partnera na samitu u Lisabonu

          • November 10, 2025

            Obilježen Svjetski dan nauke za mir i razvoj: Povjerenje u nauku kao pokretač promjena

          • November 7, 2025

            Graditi održivo partnerstvo između Zavoda za zapošljavanje i privrede

          • November 6, 2025

            Arbitraža postaje nezaobilazan mehanizam pravne zaštite

          • November 6, 2025

            Crna Gora na međunarodnom sajmu privrede KLIK EKSPO 2025 u Tirani

          • November 6, 2025

            Jadran dobija prvu digitalnu pijacu morskih proizvoda i regionalni klaster Plavog rasta

          • November 5, 2025

            Evropska podrška za brži napredak Crne Gore

          • November 5, 2025

            Dominacija kratkom video formom: Kako iskoristiti moć društvenih mreža kroz video sadržaj

          • November 5, 2025

            Lansirana B2GreenHub platforma

          • November 4, 2025

            Crnogorska privredna delegacija na Evropskom parlamentu preduzeća u Briselu

  • O PKCG
  • Udruženja