Saradnja privrede i ustanova srednjeg stručnog obrazovanja
Privredna komora Crne Gore je u saradnji sa Centrom za stručno obrazovanje, 24. maja organizovala okrugli sto na temu “Saradnja privrede i ustanova srednjeg stručnog obrazovanja”.
Cilj je bio da se predstave uporedne analize prakse saradnje ustanova stručnog obrazovanja i privrede, modeli realizacije učenja zasnovanog na radu, izazovi u profesionalnom usavršavanju nastavnika praktične nastave i instruktora kod poslodavaca, kao i primjeri dobre pakse saradnje ustanova stručnog obrazovanja i privrede.
U pozdravnoj riječi, direktorica Sektora za projekte u PKCG, Tanja Radusinović kazala je da će se na današnjem događaju predstaviti objedinjeni pregled stanja u srednjem stručnom obrazovanju u Crnoj Gori u odnosu na koncept radno zasnovanog učenja i dostupne modele saradnje poslodavaca i obrazovnih ustanova, koji bi unaprijedili sticanje vještina orjentisanih na praksu u radnom okruženju.
Ona je kazala da se ovaj događaj realizuje u okviru implementacije projekta “Izgradnja kapaciteta u oblasti programa radno zasnovanog učenja (EmployVET)”.
– Projekat svojim aktivnostima adresira potrebu da se organizovanije i efikasnije odgovori na evropski trend rastućeg učešća radno zasnovanog učenja, gdje opsežna obuka u kompanijama postaje nezaobilazan element učeničkog iskustva – istakla je Radusinović.
Prema njenim riječima, Privredna komora je i ranije realizovala projekte u okviru programa Erasmus + iz oblasti srednjeg stručnog obrazovanja.
-Prvi smo u Crnoj Gori implementirali projekat kroz koji je 50 učenika srednjih stručnih škola iskoristilo mogućnost da obavlja jednomesečnu praksu u zemljama Evropske unije. Vjerujem da sve to definitivno donosi dobra iskustva i uvođenje određenih novina, što je posebno korisno za naše đake koji su stručnu praksu sticali u različitim zemljama EU – kazala je ona.
Radusinović je navela da je u fazi implementacije i projekat DC-VET WB, kroz koji profesori srednjih stručnih škola imajumogućnost da pohađajukraće obuke u zemlje EU.
Više o projektu EmployVET, govorio je Dragiša Damjanović iz Centra za stručno obrazovanje.
On je istakao da EmployVET ima za cilj uključivanje poslodavaca u izgradnju i rezilijentnost stručnog obrazovanja. Sufinansiran od strane ERASMUS+ programa, u okviru programa “Jačanje kapaciteta u VET-u”, a period implementacije projekta traje od decembra 2023. godine do novembra 2025. godine. Projekat uključuje partnerski konzorcijum sastavljen od šest partnera iz regiona: Območna obrtno-podjetniška zbornica Krško, Obrtničko učilište Zagreb, Vanjskotrgovinska/spoljnotrgovinska komora BiH, Sarajevska regionalna razvojna agencija SERDA, Privredna komora Crne Gore i Centar za stručno obrazovanje Crne Gore.
– Ciljevi projekta su jačanje saradnje između pružatelja stručnog obrazovanja i poslodavaca na Zapadnom Balkanu, poboljšanje relevantnosti, održivosti i kvaliteta stručnog obrazovanja, te razvoj programa obuke za jačanje kapaciteta i priručnika za uspostavljanje VET-poslovnih partnerstava – kazao je Damjanović.
Prema njegovim riječima, kroz projekat se želi doprinijeti evropskim smjernicama za održivu konkurentnost, društvenu pravičnost i otpornost, osiguravajući kvalitet VET-a i adekvatne kompetencije za tržište rada. On podržava saradnju između VET provajdera i poslodavaca, uključujući aktivno učešće poslodavaca u dizajniranju obrazovne ponude i praktičnom obrazovanju.
– U okviru projekta planirana je sveobuhvatna analiza učešća poslodavaca u stručnom obrazovanju i kreiranje mape puta za efikasno angažovanje poslodavaca, a takođe će biti formirane nacionalne fokus grupe sa poslodavcima i nosiocima stručnog obrazovanja, organizovana studijska posjeta Sloveniji radi razmjene znanja o VET-poslovnim partnerstvima i uključivanju poslodavaca, te razvijen program obuke EmployVET za izgradnju kapaciteta, uključujući vodič za VET provajdere i poslodavce – rekao je on.
Takođe, ističe Damjanović, kao dio aktivnosti projekta, biće organizovani događaji Train the Trainer za uspostavljanje mreže praktičara i prenos razvijenih metoda i stručnosti. Očekivani rezultati uključuju izradu vodiča za angažovanje poslodavaca u stručnom obrazovanju i jačanje saradnje između stručnog obrazovanja i privrede, čime se uklanja jaz između obrazovanja i potreba poslodavaca.
– EmployVET projekat doprinosi izgradnji održivog i kvalitetnog sistema stručnog obrazovanja na Zapadnom Balkanu, osiguravajući da obrazovni programi budu u skladu sa potrebama tržišta rada i poslodavaca – poručio je on.
O iskustvu poslodavaca koji učestvuju u dualnom sistemu obrazovanja u Crnoj Gori, govorio je dr Mladen Perazić, direktor Sektora za obrazovanje i kvalitet u PKCG.
-Stručno obrazovanje prilagođeno savremenim proizvodnim procesima podstiče inovacije i konkurentnost u kompanijama, omogućavajući učenicima da aktivno učestvuju u razvoju svoje karijere od samog početka – istakao je on.
Perazić je kazao da je Privredna komora Crne Gore, u saradnji sa partnerskim organizacijama, a naročito sa Centrom za stručno obrazovanje, u proteklom periodu radila na promociji stručnog obrazovanja i unapređenju razvoja saradnje privrede i obrazovnog sistema. Takođe, ističe on, realizovan je veći broj istraživanja vezanih za percepciju poslodavaca o stručnom obrazovanju kod nas. Te informacije su dijeljene sa Ministarstvom prosvjete, Centrom za stručno obrazovanje i drugim zainteresovanim stranama u cilju unapređenja sistema stručnog obrazovanja.
-U februaru i martu 2021. godine, PKCG je u saradnji sa Centrom za stručno obrazovanje sprovela istraživanje među 134 privrednika koji učestvuju u dualnom obrazovanju, kako bi utvrdili percepciju poslodavaca o implementaciji ovog vida obrazovanja. Istraživanje je obuhvatilo dvije metode i uključivalo je upitnik sa četiri glavne cjeline: dualni sistem obrazovanja, motivacija za učešće, razvoj sistema, i uticaj Covid-19 – kazao je on.
Istakao je da ovo istraživanje, kao i dalji razvoj dualnog sistema obrazovanja, doprinose osiguranju da obrazovni programi budu u skladu sa potrebama tržišta rada i poslodavaca, čime se unapređuje kvalitet stručnog obrazovanja u Crnoj Gori.
– Istraživanje je realizovano u cilju doprinosa boljem razumijevanju procesa saradnje privrede i obrazovnih institucija. Privrednici podržavaju reformu i smatraju da je treba nastaviti sa naglaskom na povećanje udjela praktičnog rada u obrazovnim programima i daljem razvoju dualnog sistema – kazao je Perazić.
Prema njegovim riječima, privrednicismatraju da postoji prostor za dalje unapređenje saradnje i jačanje partnerstva privrede, škola i institucija sistema. Takođe, ističu da je veoma važno iskoristiti mogućnosti saradnje privrednika i škola u cilju realizacije zajedničkih projekata.
– Okolnosti, uslovi i mjere koje se tiču stručnog obrazovanja variraju u različitim zemljama, ali jedno je zajedničko: sve više se uviđa koliki značaj ima stručno obrazovanje, praktična obuka učenika i mogućnosti koji nudi dualni sistem obrazovanja za povećanje zaposlenosti mladih – zaključio je on.
Modele realizacije učenja zasnovanog na radu predstavile su Katarina Todorović, Centar za stručno obrazovanje i Dragana Šofranac, predstavnica Sektora za projekte u PKCG.
One su navele da međunarodna praksa pokazuje da modeli učenja kroz rad (WBL) imaju visoku fleksibilnost i raznovrsnost strukture programa. WBL tipično čini 50% trajanja programa za šegrtovanje, iako se vremenski redosljed obrazovanja i obuke na radnom mjestu razlikuje među sistemima šegrtovanja.
– U zemljama EU, postoje programi stručnog obrazovanja i obuke koji vode do istih kvalifikacija, sa pripravničkim stažem koji obuhvata najmanje 60% trajanja programa i školskim programima sa obaveznim radnim stažom koji čini najmanje 20% trajanja programa – istakle su one, dodajući da je WBL obavezan u većini zemalja OECD.
Prema njihovim riječima, u zemljama poput Velike Britanije, šegrti moraju biti zaposleni, ali nije uvijek precizirano da li prolaze bilo kakvu obuku na poslu pored redovnog posla. WBL može biti obavezan (npr. u Finskoj, Holandiji, Švedskoj, Rumuniji) ili opciono (npr. u Estoniji, Koreji). Mnoge zemlje imaju aranžmane koji omogućavaju poslodavcima da dijele odgovornost za organizaciju WBL, kao što su modeli “konzorcijuma za obuku” i “udruženja za obuku”. Ovi aranžmani se uglavnom odnose na šegrtovanje, ali se mogu prenijeti u kontekst WBL kraćeg trajanja.
Govoreći o finansijskim podsticajima, istakle su da one uključuju poreske olakšice, te ciljane subvencije i transfere iz škola u preduzeća, čime se podržava implementacija WBL modela.O izazovima u profesionalnom usavršavanju nastavnika praktične nastave i instruktora kod poslodavaca, govorila je Džana Baković.
Prema njenim riječima, nastavnici praktične nastave suočavaju se sa nekoliko značajnih problema.
– Nedostatak adekvatnih resursa i infrastrukture za praktičnu obuku u školama značajno otežava kvalitetnu pripremu učenika za tržište rada – ističe Baković.
Ona je takođe naglasila potrebu za kontinuiranim ažuriranjem nastavnih planova i programa kako bi se osigurala njihova relevantnost u odnosu na savremene zahtjeve tržišta rada.
– Izostanak finansijske podrške za profesionalno usavršavanje i obuku nastavnika praktične nastave dodatno komplikuje situaciju – dodaje Baković, ističući i potrebu za dodatnim metodološkim obukama kako bi se unaprijedile pedagoške i didaktičke vještine u radu s učenicima u stvarnim radnim situacijama.
Navela je da se instruktori kod poslodavaca takođe suočavaju sa značajnim izazovima, jer nedostatak kvalifikovanih instruktora kod poslodavaca koji su sposobni efikasno prenositi praktična znanja i vještine učenicima predstavlja veliki problem.
Ona naglašava potrebu za osiguranjem adekvatnih obuka i podrške instruktorima kako bi bili u toku sa savremenim poslovnim praksama i tehnologijama. Potrebu za dodatnim resursima i podrškom kako bi se osiguralo da instruktori mogu pružiti kvalitetnu obuku učenicima takođe je istaknuta kao kritičan faktor.
Baković zaključuje da je adresiranje ovih izazova ključ za unapređenje dualnog sistema obrazovanja i obezbjeđenje da učenici stiču relevantna i praktična znanja koja su neophodna za savremeno tržište rada.
Na kraju, primjere dobre prakse saradnje ustanova stručnog obrazovanja i privrede, predstavila je Slavica Jovanović. Svoja pozitivna iskustva i konkretne benefite saradnje sa privredom podijelile su koordinatorke praktične nastave Željka Žarković iz SSŠ “Vasa Aligrudić” i Mirsada Nikolić iz SSŠ “Ivan Uskoković”.