Saobraćaj preduslov sveobuhvatnog privrednog razvoja
Sveobuhvatni razvoj saobraćaja u Crnoj Gori preduslov je ravnomjernosti privrednog razvoja, poručeno je sa tematske sjednice Odbora udruženja saobraćaja Privredne komore Crne Gore, održane 21. marta u proširenom sastavu.
Sjednica je prva u nizu organizovanih u okviru javne rasprave o Nacrtu prostornog plana Crne Gore, a u njenom fokusu su bile oblasti saobraćaja i elektronskih komunikacija.
Prostorni plan je najvažniji državni dokument nakon Ustava i jedan od ključnih instrumenata dugoročnog razvoja, održivog okvira za socijalni, teritorijalni i ekonomski razvoj države rečeno je na sjednici. S tim u vezi, Privredna komora će zajedno sa Ministarstvom prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine i u narednom periodu organizovati tematske okrugle stolove za pojedine sektore u formi sjednica OU u proširenom sastavu.
Cilj ovih događaja je da privrednici, od članova Radnog tima za izradu PPCG, čuju o predviđenim planskim rešenjima, efektima planiranja kao i o potencijalima, ograničenjima, mogućim izazovima u načinu korišćenja prostora i razvoju različitih privrednih djelatnosti kao i da daju svoje komentare i sugestije na propisana rešenja.
Javna rasprava o ovom dokumentu trajaće 90 dana, i već je obuhvatila sve opštine, dok će se u nastavku realizovati kroz tematske skupove za određene oblasti privrede.
Sjednicu je vodio predsjednik Odbora Igor Banović a u radu su pored članova učestvovali i predstavnici resornog Ministarstva, obrađivača plana i telekomunikacionih kompanija.
Pozdravne riječi privrednicima je uputio Ivan Nedović iz Ministarstva prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine, a zatim je detalje predstavila Svetlana Jovanović, rukovoditeljka izrade Prostornog plana.
– Želimo bolju saobraćajnu integraciju unutar Crne Gore i kvalitetniju konekciju sa regionom i Evropom. Želimo da se poveća nivo usluga u svim vidovima saobraćaja i bezbjednost stanovništva u njihovom korišćenju. Planski prioriteti u saobraćaju su nastavak izgradnje autoputa Bar-Boljare, zatim Jadransko-jonski autoput i dvije brze saobraćajnice na primorju i sjeveru – saopštila je Svetlana Jovanović, dodajući da su Prostornim planom definisani i magistralni, regionalni, turistički i javni putevi.
Plan predviđa i unapređenje željezničkog saobraćaja, razvoj aerodroma, afirmaciju crnogorske pomorske privrede i luka, sa posebnim fokusom na barsku.
– Neophodno je i da razvoj elektronskih komunikacija bude ravnomjeran, odnosno da obuhvati i ruralne sredine – kazala je Jovanović, dodajući da treba modernizovati ovaj vid infrastrukture kako bi odgovorio sve većim investicijama u sektoru.
Ona je uputila poruku donosiocima odluka da nakon usvajanja Prostornog plana Crne Gore sve mora da se odvija dinamičnije i sinhronizovano, odnosno da se sa krovnim dokumentom sinhronizuju planovi nižeg reda i mnogo brže projektuju konkrentna rješenja. Takođe, apelovala je da se nakon usvajanja planiranih putnih koridora, u kratkom roku moraju raditi i projekti trasa ostalih teritorija.
Kada je u pitanju elektronska komunikaciona infrastruktura, poručeno je da bi ona kroz koncept razvoja trebalo da bude ostvarena kroz nekoliko ciljeva među kojima je izgradnja novih i rekonstrukcija postojeće mreže baznih stanica sa optičkim pristupom u cilju izgradnje mobilnih komunikacija većeg tehnološkog nivoa, odnosno mobilnih mreža generacija 5G i 6G mreže. Ove mobilne mreže zahtijevaju nekoliko puta veću gustinu baznih stanica u odnosu na 3G i 4G mreže.
Takođe, istaknutno je da treba biti obazriv kada su u pitanju lokacije na kojima će biti postavljene bazne stanice visoke tehnologije jer uprkos tome što ne postoji jedinstven stav u pogledu štetnosti RF-EMZ-a na živa bića, svakako postoji zabrinutost o uticajima koje mogu da ostvare na živi svijet (ljudi i životinje), obzirom da se ne radi o malom izvoru zračenja. U ovom dijelu evidentno je da će doći do porasta količine otpada koji je potrebno pravilno preuzeti, sakupiti, deponovati i obraditi (reciklirati), pa je zbog mogućih uticaja sve segmente životne sredine potreban jasan plan i vizija određivanja države po navedenom problemu.
Privrednike su tokom diskusije posebno interesovale tačke konekcije budućih autoputeva sa aerodromima i barskom lukom, kao i planirane pozicije za tekomunikacionu infrastrukturu za 5G i buduće tehnologije, pozivali su na dodatnu afirmaciju željezničkog teretnog saobraćaja kako bi se putevi rasteretili kamionskog, kao i na integrisanje Luke Bar u jedinstveni sistem i panevropske koridore. Polemisano je i o najboljim rješenjima za trase autoputeva i brzih saobraćajnica kako bi se u najvećoj mjeri sačuvao postojeći prostor i naselja.
Na kraju, Jovanović je pozvala sve učesnike da dostave svoje predloge i sugestije kako bi se Prostorni plan unaprijedio i zajedničkim radom doprinijelo rješavanju infastrukture.
U radu su takođe učestvovali predstavnici stručnog tima za izradu plana: dr Biljana Ivanović, Željko Ivanović, Ratko Vujović, Ksenija Vukmanović, mr Dragan Marković i Jelena Milić.