Digitalna transformacija ključna u metalskoj industriji
Digitalna transformacija u metalskom sektoru bila je tema u fokusu sjednice Odbora udruženja metalurgije i metaloprerađivačke industrije održane 27. novembra, a kojoj su prisustvovali i predstavnici Odbora udruženja ICT Privredne komore Crne Gore
Sjednicu, na kojoj je usvojen Program rada Odbora, prezentovani su kampanja Privredne komore“Snaga je u svima nama” i javni pozivi u okviru programa HORIZONT i EUREKA, vodio je predsjednik Odbora Slobodan Stanić, uz podršku sekretarke Marije Milačić. U radu su, pored članova, učestvovali potpredsjednik Privredne komore Dragan Kujović, predstavnici OU informacionih i komunikacionih tehnologija, Ministarstva nauke, prosvjete i inovacija, te konzorcijuma koji realizuje kampanju“Snaga je u svima nama”.
Sa sjednice je upućena poruka da je neophodno unaprijediti komunikaciju među privrednim sektorima, pa je učešće predstavnika ICT sektora na ovoj sjednici pravi korak u tom smjeru.
– Ako bismo samo umrežili potencijal 336 kompanija koje učestvuju u radu 13 odboraPrivredne komore postali bismo snažniji i u neku ruku samodovoljniji – saopštio je predsjednik Odbora Stanić.
I predstavnici IT sektora smatraju da domaći privrednici moraju biti više okrenuti jedni drugima.
– IT sektor je danas značajno razvijeniji nego prije deset godina i stojimo vam na raspolaganju da za vas kreiramo dobra rješenja, čiji je kvalitet dokazan i van granica Crne Gore, a kojim možemo da unaprijedimo vaše poslovanje. Želja nam je da ubrzamo vaše biznise i donošenje odluka, što je danas od izuzetne važnosti – saopštili su predstavnici IT sektora, koji su ujedno predstavili i projekat digitalne transformacije Privredne komore koji će biti realizovan u 2024. godini.
Privrednici su, između ostalog, istakli potrebu za unapređenjem online trgovine, kao i za platformama koje će objediniti pozive za tendere na jednom mjestu. Vide veliki potencijal za međusektorsku saradnju na kreiranju rješenja koja će doprinijeti automatizaciji starih mašina koje su u upotrebi u metalskom sektoru.
– Privreda mora da unaprijedi komunikaciju kako bi poboljšala položaj u društvu. Svjesni činjenice da privreda gura društvo naprijed kreiranjem konkretnih proizvoda, mora se mnogo jasnije komunicirati sa javnostima kako bi donosioci odluka to nedvosmisleno čuli i tome se prilagođavali – istaknuto je na sjednici.
Sa sjednice je poručeno da digitalna transformacija ima ključnu ulogu u metalskoj industriji, pružajući niz značajnih prednosti koje unaprjeđuju efikasnost, konkurentnost i održivost ovog sektora. Implementacija digitalnih tehnologija omogućava brže donošenje odluka, optimizaciju proizvodnih procesa i poboljšanje ukupne produktivnosti. Automatizacija procesa, korišćenje analize podataka i primjena vještačke inteligencije takođe igraju ključnu ulogu u unaprjeđenju proizvodnje metala. To omogućava brže identifikovanje problema, optimizaciju radnih procesa i smanjenje gubitaka materijala.
Posebno je apostrofirano da digitalna transformacija predstavlja ključnu strategiju za poboljšanje konkurentske pozicije i dugoročnog uspjeha u metalskoj industriji.
Prof. dr Snežana Šćepanović, menadžerka u Fondu za inovacije Crne Gore prezentovala je javne pozive u okviru programa HORIZONT I EUREKA.
Ona je kazala da EUREKA program predstavlja jedan od najznačajnijih i najvećih evropskih programa kada je riječ o povezivanju nauke i privrednog sektora. To je panevropska mreža za tržišno orjentisana industrijska istraživanja i razvoj, koja kroz svoju fleksibilnu i decentralizovanu mrežu, nudi projektnim partnerima brz pristup velikom bogatstvu znanja, vještina i iskustava širom Evrope i otvara dostupnost nacionalnim, javnim i privatnim izvorima finansiranja.
– Cilj programa je da podstiče projekte koji promovišu saradnju biznisa i nauke i u tom smislu daje podršku projektima koji za rezultat imaju novi proizvod ili uslugu. Projekti koji dobiju etiketu EUREKA postaju međunarodno prepoznati i priznati, te konkurentni na evropskom tržištu – istakla je ona.
Kako je navela, konkurs će trajati do 15.decembra 2023. godine, a ukupna planirana sredstva za realizaciju iznose 50.000 €. Prijave se mogu vršiti putem online platforme na www.inovacije.gov.me.
Prema njenim riječima, na poziv se mogu prijaviti ustanove/organizacije sa sjedištem u Crnoj Gori, koje pripadaju vrsti ustanove/organizacije koja je prihvatljiva kao podnosilac prijave (koordinator projekta, partner na projektu, pridruženi partner i sl.) prema kriterijumima određenog poziva u okviru Programa „Horizont Evropa“ – Stub III Inovativna Evropa. Ustanova/organizacija može ostvariti pravo na sufinansiranje aktivnosti u okviru ovog Konkursa po osnovu samo jedne prijave, osim u slučaju prijava za EIC Accelerator, gdje je prihvatljivo ostvariti pravo na sufinansiranje više od jedne aktivnosti, pod uslovom da aktivnosti pripadaju različitim fazama ovog poziva.
Kao novinu u programima, Ščepanović je posebno istakla mogućnost da će se po prvi put finanisrati faza pripreme projekata, a na osnovu inputa privredne zajednice.
Profesorica Šćepanović je posebno ukazala na dobre primjere privrednih subjekata koji su sa svojim projektima konkurisali za pojedine programe Fonda za inovacije i koji trenutno veoma uspješno realizuju svoje projekte. Istakla je da su u komisijama za ocjenu projekata međunarodni stručnjaci što je na neki način garant da projekti koji su pozitivno ocijenjeni na nacionalnom nivou mogu imati prolaz i na nivou EU.
– Sinergija između svih aktera je veoma potrebna, a organizovanje okruglih stolova sa Odborima PKCG bili bi od izuzetnog značaja kako bi se kreirali konkretni programi podrške za privredu – zaključila je ona.
Predstavnici konzorcijuma koji realizuje Kampanju PKCG “Snaga je u svima nama” upoznali su članove Odbora sa konkretnim benefitima koje kampanja treba da donese privredi.
Oni su istakli da kampanja, između ostalog, ukazuje na poslovne barijere sa kojim se svaki sektor u privredi suočava u svakodnevnom poslovanju. Cilj je podići razumijevanje građana, privrede i donosioca odluka o potrebama privrede, kako bi se te prepreke zajednički prevazilazile.
I ovdje je naglašena važnost sinergije privrede kako bi poruka kampanje bila što efikasnija. To bi omogućilo postojećim privrednim subjektima da ostvaruju bolje rezultate u takvom ambijentu, dok bi potencijalni preduzetnici bili motivisaniji za realizaciju svojih ideja, a sama kampanja bi imala dublji značaj i postigla željene rezultate.