Tourism
English
Turizam je glavni pokretač društvenog i ekonomskog razvoja i iz godine u godinu sve snažnije opravdava ulogu strateške privredne grane. Njegovo učešće u BDP kontinuirano raste, što je slučaj i sa ostalim pokazateljima – brojem turista, ostvarenih noćenja, te prihoda ovog sektora. Globalna kriza izazvana pandemijom korona virusa, imala je snažan uticaj na turizam, te je realizacija razvojnih projekata odložena za naredni period.
Raznolikost i kvalitet prirodnih i antropoloških vrijednosti čine Crnu Goru jednim od najatraktivnijih regiona na Mediteranu. Prepoznatljive su tri prirodne oblasti: obala, kraška polja i region visokih planina. Turista ima mogućnost plivanja u jezeru ili moru, raftinga rijekom i skijanja na planinama – sve u jednom danu. Na crnogorskoj obali, dugačkoj 293 km, postoje brojne pješčane i šljunkovite plaže. Crna Gora nije isključivo ljetnja kupališna destinacija, već i destinacija koja ima što da ponudi ljubiteljima aktivnog odmora u zimskim mjesecima. U ukupnoj površini Crne Gore, blizu 8% pripada područjima pet nacionalnih parkova, koji uključuju najljepše i najreprezentativnije ekosisteme i prirodna staništa i u doglednoj budućnosti bi trebali postati generatori razvoja, posebno u sjevernom regionu.
Pješačenje i biciklizam, kajaking, šetnja tematskim i edukativnim stazama, sportski ribolov, posmatranje ptica su samo neke od aktivnosti u kojima posjetioci mogu uživati u nacionalnim parkovima: Durmitor, Skadarsko jezero, Lovćen, Biogradska gora i Prokletije. Eko-etno sela turistima nude autentičan doživljaj boravka u očuvanoj prirodi, uz domaću kuhinju i lokalne specijalitete, kao i posebne turističke atrakcije, kao što su kanjoning, zip line, krstarenje rijekama i jezerima, rafting…
Trend rasta dolazaka i noćenja, do krize izazvane pandemijom korona virusa, rezultat je kontinuiranog rada na unaprijeđenju ponude, obogaćivanju turističkog proizvoda, poboljšanja zimske turističke infrastrukture, stvaranju uslova za bolju saobraćajnu i avio povezanost sa glavnim evropskim tržištima, kao i promociji destinacije i njenom pozicioniranju na turističkoj mapi svijeta.
U strukturi smještajnih kapaciteta dominira individualni smještaj sa oko 70%. Razvoj novih visokokvalitetnih smještajnih kapaciteta i povećanje udjela hotela u ukupnim kapacitetima predstavlja osnovni cilj koji će povećati kvalitet turističke ponude. U Crnoj Gori je kategorisano 466 hotela, od toga sa 4 i 5 zvjezdica je 214 ili 46%. U ukupnom broju kreveta kategorisanih smještajnih jedinica, ugostiteljski objekti sa 4 i 5 zvjezdica učestvuju sa 57%.
Prepoznavajući nove trendove i potrebu za jačanjem konkurentnosti, vizija je da Crna Gora postane jedna od vodećih destinacija na Mediteranu sa raznolikom ponudom tokom cijele godine. Zdravstveni turizam takođe nalazi sve značajnije mjesto u turističkoj ponudi, što može doprinijeti produžavanju turističke sezone.
Turizam prati uspješna realizacija novih infrastrukturnih projekata, što potvrđuje i prisustvo nekih od vodećih svjetskih hotelskih brendova kao što su »Aman«, »One & Only«, »Regent«, »Four Points by Sheraton«, »Chedi«, »Hilton«, »Falkensteiner«, »Melia«, »Iberostar«, prvi rizort u Evropi, dok je u najavi »Ritz Carlton«.